Julgodis -pappas snabb(?)knäck

Dagen före julafton samlades min underbara familj hos min också underbarare moster och bakade julgodis. Efter lite sista minuten inköp av julklappar avr hela familjen där och morfar så klart.
Moster och syster bakade mintfudge, jag började med någon kola och mamma med jordnötskaka. Pappa tog självklart ansvar för knäcken.

Iår hade han bestämmt sig för att knäck det ska gå snabbt att göra. Därför satsade han på microknäck. Han gjorde smeten satte in den i mocron vred på full effekt i 8 minuter. Han tittar in då och då och efter 6 minuter säger han "Kolla, skålen sjunker" Då hade plastskålen smältihop underifrån och liksom bara sjönk.
Men detta avskräckte inte pappa. nej, nej.. han gör en ny smet, sätter in den i mocron, samma effekt på 6 minuter. Även denna smälter ihop och den tålde ändå 120 grader! pappa ville n tredje gång testa i mocron men både jag, mamma och min moster (som blivit av med 2 skålar redan) säger bestämmt nej.
Så efter lite argumentation tvingas pappa göra vanlig hederlig 45 minuters knäck.

image25

Lite spår av detta knäckbak märktes även på juldagen då vi käka lutfisk med min moster mfl. Då hade pappa komponerat en knäcksång som han och min syster sjöng och efter det gav dem moster två nya plastskålar inslagna i ett juligt paket.

Har du också sjuka julgodis minnen, skriv ;)

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Haha, jag får minnen av att läsa det där. Fast det var inte riktigt samma sak men ändå, men en kompis skulle smälta smör och då la hon det i en kastrull och stoppade in i micron. Efter en stund börjar det lukta lite konstigt och det var då vi insåg att kastruller ska vara på spisen. Usch vad det luktade xD Go Ingo!

2007-12-27 @ 00:17:52
URL: http://laiho.blogg.se/sthlm
Postat av: johanna

oj, oj vad illa det kan gå med microar :p du har verkligen rätt i att kastruller hör hemma på spisen. Jag har försökt micra muffins i metallformar nån gång.. det hade ungefär samma effekt.. :p

2007-12-31 @ 16:24:47
URL: http://jalander.blogg.se
Postat av: Madeleine

Haha, illa

2008-01-03 @ 00:58:02
URL: http://laiho.blogg.se/sthlm
Postat av: Jacob

hahaha, jag skrattar varje gång jag läser det här, det är bara så roligt att han ville försöka igen efter 2 misslyckade försök =)

2008-01-17 @ 22:54:55
URL: http://jaquob.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0