En hemsk vecka

Egentligen har det här vart en bra vecka såhär långt. Så rubriken var väl lite å ta i.
Men det finns minst en hemsk sak, det är förintelsen. Jag vet att den ägde rum för 50-60 år sen men det är hemskt ändå. Jag har jobbat med det i skolan nu. mellan 8-14 sitter och och läser om förintelsen och massa hemska historier och ögonvittnes skildringar. Det gör att jag konstant har en klump i halsen. Hur kunde människor göra så mot varandra?

Judar på resa mot döden...

Men det hemskaste är att det kan hända igen.

Jag läste en andakt baserad på en undersökning i USA  där man hade använt smarta medecinstudenter i ett experiment. Till studenterna sa man att experimentet gick ut på att se hur mycket el genom kroppen en människa kunde tåla och hur man lindrade smärtan. De hade fixat en frivillig tidigare och tog in studenterna en och en. De flesta höll på så länge att offret kved av smärta och skrek om nåd. Flera fortsatte ända tills offret svimmade.

Efteråt frågade man studenterna hur de hade kunnat göra något så hemskt och man skyllde ifrån sig.

Precis så var det under förintelsen. och i det här experimentet snackar vi om smarta medecinstudenter.
Jag blir riktigt hemskt, äckligt mörkrädd.
Snälla nån ta min hand och säg att inget sånt kommer att hända igen.

Toppen :)

Det här blev en riktig toppen helg (som väntat :P)..

På fredagen åkte jag på konfaläger och hade det jättemysigt. En timme efter att vi kommit hem drog jag, min syster och ett gäng sköna människor till hem till Jacob på kladdkaka. Där fick vi smaka en ny kladdkaka med hallonsås på riktigt smaskigt ;) medans vi åt kolla vi även på Ocean´s 11. Ocean´s filmerna (hur många finns det?) är vårt nya film projekt. Hitills har vi klarat av Sagan om ringen, Pirates och High School Musical..

Efter det var det födelsedagsfest hos PG. Det blev också lyckat med bla. spelet twister. Jag vann båda gångerna jag körde :) men va ont det gör i höfterna idag :p Men det är väl priset man får betala...

Sen var det dags för en av höjdpunkterna :D Nämligen bio i stan med ett helt underbart kompisgäng :) Vi såg National Treasure 2, en mkt sevärd film. Efter det blev det en orginalburgare på max för 19 spänn och en skön hemresa, vi åkte genom svärtinge för att, ja du.. Njuta av omgivningen i toltalt mörker kanske?

och nu idag kom avslutningen på helgen. Förwst var det möte i kyrkan. Där höll Olof en mkt bra predikan med lite kyrkhistoria kan man säga.. Sen hälsa vi även på farmor och firade mamma (som fyller år imorgon och just nu är på teater).

Men sen gick det utför, jag har nämligen delat ut reklam nu i två timmar.. skoja bara så allvarligt är det inte..
Men man känner sig lite knasig när man kommer in i värmen, det går typ som vågor genom kroppen och huvet känns lite off.. :P

Hoppas du oxå haft en toppen helg?
Kram

Sjukihuvet

Jag har kommit fram till att jag nog är lite sjuk i huvet...

Igår när jag cyklade hem snackade jag tyska med/för mig själv hela vägen hem!!!

Jag saknar verkligen tyskan, det är illa på riktigt..

Tänk liksom, TYSKA!

och här kommer det tredje...

Imorse var jag väldigt seg och skulle efter mkt segande cykla hemifrån. klockan var runt tio i och jag går småstressad ut till cykeln. MEN låset har frusit... yippie.. Så då får jag väl ta reserv cykeln då. och nu kan ni nog gissa resten.

p-u-n-k-t-e-r-i-n-g toppen, toppen.

Så jag springer in ber pappa om en påse med varmt vatten, värmer upp låset och kommer därför försent..

Toppen, toppen...

Sen råkade jag även böja en kopparstång i maskinsågen och ha sönder en såg i verkstan. och då hade vi ändå en kort dag. Himmel och pankaka :P

Men jag var lika glad för det, nästan gick runt och sjöng och hade mej. Ju sämre det gick ju gladare blev jag typ :)

Är det inte det ena så är det det andra

Igår hade pappa lagat min cykel som går sönder hela tiden. Så idag cyklade jag på den till skolan, och den fick inte punktering. Korst i taket!

Däremot fastna jag med byxorna i cykel sadeln så dem gick sönder. Men cykeln är iaf hel :)

Idag blev det ännu en mysig fika med Sara på stan.. Det är helt sjukt hur snabbt och rba vi lärde känna varandra, ajg tror det tog 10 minuter från vi träffats, typ som vår nya gymnasielärare sa "jaa, er ska vi iaf inte sätta i samma grupp. Ni känner varandra för bra." Så därför blev det en mysig fika :)

Det där med bakning

Först vill jag bara tala om för alla intresserrade att jag överlevde min första körning. Jag körde heller inte över någon mamma med barnvagn eller tant med rullator. Däremot fick min mamma ett sånt där nervöst panik anfall på mig. Jag hade inte ens startat bilen och råkade ha vänster fot på bromsen. Tänk när vi ska ut och köra på riktigt.. ujuj..

När jag kom hem kom jag på vad jag skulle gjort i morse nämligen bakat till kaklotteriet så det fick bli nu istället. Jag är en sån som vill baka nått nytt när jag bakar därför blev det chokladdoppade kokosrutor. Jag började med dem klockan 7 och vid 8 skulle dem in i ungnen för sista gången. De skulle vara inne en kvart och vi hade precis fått föräldrarfritt så jag och syrran började sjunga singstar. Efter sju låtar kom jag på "Skiiiiit , mitt bakverk". Jag rusade til ugnen och såg en mörkfärgad klump. Min syster som inte visste att det var vit kokos sa något istil med men det är ju chokladfärgat det är ju bra.. Näe sa jag inte om det ska var vitt :p

Så det var bara att börja om. Denna gången var jag hel fokuserad, nästan. och halv elva var det klart :) Bortsett från att de skulle doppas i choklad när de svalnat. Så det fick bli morgondagens projekt.

Det projekt slutade mindre lyckat, chokladen vägrade smälta och kakorna föll nästan sönder: Men jag fick ihop tillräckligt till två fina vinster (Min vinst lottades ut på 5-10 minuter :D) +en hel del att ha hemma.
Men de har inte fått choklad på sig än... och ska dem få det så blir det mammas uppdrag.

varning till allmänheten

Nu har jag vart med mamma och köpt en övningskörningsskylt. Det var någon smart grunka som man skulle sätta på insida av rutan, så då gör det inget att våran bil nästan jämt är smutsig. (Dock inte nu dne är faktiskt nytvättad:P)
Så ikväll blir min första riktiga övningskörning. Med tanke på att det inte gick så bra förra gången kan det vara anledning att varna allmänheten. Så håll dej borta från vibergaparkeringen efter stängningsdags ;)

Mmmmmuffins

Ikväll runt sju nrä mamma var iväg och handal kvällsmat och jag precis var hemkommen från kårövningen och skolan plingade det på dörren. Och gissa vem som står där om inte underbara lilla frida.

Hon har nämligen bakat citronmuffins hemma men ville inte provsmaka dem ensam så då åkte hon förbi oss. SÅ tillsammans tog vi en kvällsfika innan kvällsmat och smakade fridas goda citronmuffins med cocos på!

Du är verkligen underbart spontan frida :)

Frida kommer att döda mej för att jag har lagt ut den här gamla (typ 4 år sen minst) bilden på henne :p

Min bunker

Vi håller på att jobba med mänskliga rättigheter i plugget just nu. Min grupp är speciellt inriktade på minoriteter typ samer och språk som meänkieli och sånt. För att få igång våra små hjärnor så skulle vi köra nån fördomsövning.

Det hade precis utbrutit ett tredje världskrig och vi var i en bunker. Utanför stod tolv personer som ville in men alla kunde inte få plats. Vi fick i uppdrag att rangordna ordningen dem skulle komma in i.

De olika personerna hade olika bra och dåliga egenskaper, utseenden, handikapp nån var hosexuell, rullstolsbunden, rasist osv. Först fick vi rangordna själva sen disskutera i gruppen och sen i hela klassen.

När vi skulle diskutera gick det vilt till. Alla hade massa åsikter om allting, särskilt en tjej. Det var lite synd om henne när nästan alla argumentera emot henne. Men det var inte det jag skulle komma till utan efter ett tag när de hållt på ett tag och läraren hade sagt minst två gånger "att ni inte får gå till person angrepp mot varandra". Så hade jag kommit på en grej jag skulle säga. Det var i sammband när vi prata om hur tidigt i kön en 80-årig tant skulle stå.

Tjejen tyckte deffenitivt att 80 åringen skulle med som andra person. Men då drog jag min grej som gick ut på att eftersom det var en krissituation så får man bortse från folks sexuellaläggning, hudfärg och rasistiska åsikter. Istället ska man kolla på ålder och yrkeskunskaper. Jag talade även om att medelåldern för människor ligger på 72 (för män) vilket betyder att de flesta inte blir 80 och att det därför skulle vara mindre bra att högprioritera henne.

Under detta uttalande var det väldigt tyst och efteråt så drog någon igång en applåd. Kändes jättebra. That made my day :) haha

Det jobbiga är att jag kan ha gjort mig osams med den här tjejen eftersom jag fick mer uppmärksamhet då, Men det hoppas jag verkligen inte.. :s

Psscchh....

I Fredags fick jag tillbaka min cykel igen. Inte för att den har vart stulen. Näej, den har haft punktering. 2 gånger på typ 2 veckor han använda den några dar innan den fick punka. Pappa trodde att det hade något med cykelvägen till skolan att göra, att det ligger typ metallspån från siemens eller nåt på vägen, men jag vet inte. Det funkar ju när ajg har min fasters gamla cykel utan lyse varken fram eller bak.

Så idag var det dags att cykla på min cykel igen. Allt var frid och fröj när jag cyklade till morgonbönen som vi har avrje måndag. Cykeln funka ju äntligen, min cykel :)

Efter skolan var vi ett gäng som drog till aktiv för att motionera bort lite överflödiga partier på kroppen. Väl där körde vi mkt kondition och hade precis börjat på styrke delen när Natalie blir typ sjuk och vi avbryter det hela. (Krya på dej :))De andra hoppar på bussen och jag och Martin traskar ner mot skolan där jag ska hämta cykeln.

När jag kommer dit ich ska cykla iväg märker jag att det låter väääldigt mystiskt. Jag kollar ner och inser "Skit punktering, igen" aaargghh då var jag inte glad. Så nu vette sjutton om jag tänker laga den där cykeln igen..  Den går ju ändå bara sönder.... Det kanske är som pappa säger ändå. Är det det hatar jag siemens som slänger massa plåt omkring sej :@

Fast hata är ett mkt starkt ord, vi kan säga att jag för tillfället inte tycker om dem så mkt..

Fika med släkten

Idag kom farmor, farfar, min faster och hasse hit..

Faster Gittan och farfar

Vi fikade tillsammans och hade det allmänt mysigt..

Jonatan och hans kompis

Sen skulle jag berätt att jag ätit banantårta för en kompis på msn..

Jag: "Jag åt banan tårta innan den såg jättelustig ut.."
Jacob: "okej, men om du åt den innan den såg jättelustig ut, hur såg den då ut efter?

Banantårtan:

Spakväll (natt)

Igår var det äntligen dags att fira Lollos 18 årsdag på riktigt typ. Det var ju ändå bara 3 månader sen typ. Nu skulle hon få sin present hon valde förra gången vi firade henne; En spa-kväll!

Vi var där klockan 5 (inte jag jag var seen :P) och börja förbereda lite. Tjejerna somn var emd denna kväll var lollo, jag, emma, frida (som vi var hos) Julia, elina och två tjejer från argentina Louisiana och Carolina. Så detta blev en kväll med engelska :)

Förrätten (det första vi åt :P)
Den innehåller grovt bröd (jag tror faktiskt Elina åt!) avocado, turkiskyoghurt med fridakrydda och kräfter

Under kvällen när vi skulle laga mat var det jag och elina mest i köket typ och det kan ju gå som det går, jag menar det är ju ändå vi :p Så när vi skulle äta hade vi lite bränd kyckling (made by me, sen tog carolina över) 4 liter bulgur..

Våran efterrätt bestod av frukt och mystisk glass typ lakritscitron och grejer..

Men för att inte bli för tjocka så hade vi tränat innan, allt från kick-boxning, sit-ips och hopprep i fridas vardagsrum

Jag tog en hel del bilder på lollo när hon hade gägga i ansiktet (ansiktsmask)
men jag fick bara ta dem om jag inte publicerade dem.. men hon var väldigt vacker iaf.

Vi hade även väldigt kul med annanasen..
Elina
  Louisiana

Camilla
Vi hade verkligen en trevlig kväll + att vi lärde oss dansa tango, lite iaf ;)

Livet har sina ljusa stunder

Gick hem från skolan idag,  det blåste så där härligt starkt och friskt som det gör ibland och solen sken. Det var bara helt underbart. Jag verkligen bara njöt och gjorde lite piruetter för mig själv och sjöng som jag alltid gör.

När jag kom till en länga lägenheter ser kag någonting så enkelt och vackert att jag bara måste stanna upp coh ta en bild med mobilen. Det var solen som hade gjort jättefina solmönster på väggen. Jag vet att det är simpelt men just därför gjorde det mig så glad.

Tyvärr har jag än så omodern mobil attt jag inte kan lägga upp bilden.
Men du får gå ut själv istället och kolla efter de enkla men vackra sakerna naturen har att erbjuda ;)

Min skjorta

Idag gick jag som vanligt upp för att åka iväg till sklan och läsa matte.
Jag tar på mig en brun tröja och min bruna skjorta och åker iväg till skolan.

När jag kommer till skolan har vi genomgångar (typ nästan 17 elever) efter några timmar är der dags att gå och käka. När jag kommer ner till omklädningsrumemt kollar jag mig i spegeln. (Nästan första gången på hela dagen.) Jag tittar och ser att nått är fel, kan bara inte komma på vad. Sen slår det mej; Aha, jag har skjortan ut och in... ajaj... :P

Min dag, inte i korthet

Gick upp cyklade till skolan och kom nästan försent, det är ovanligt faktiskt. I skolan planera vi uppstarten. (första halvtimmen varje dag) i vår ska vi dansa street, rida, göra film, läsa fika, leka, spela spel, sy m.m. Detta är väldigt estetiska grejer och många av dem klassas som väldigt feminina. Därför kanske det förvånar många att jag går i en klass med 3 tjejer och 11 killar. Killarna kom även emd förslagen om att sy och dansa.. Men så är det på industrin, eller kanske inte...

Sen avr det verkstad hela dagen. Det kan sammanfattas såhär. Det gick ungefär lika bra som igår och då gick allt som kunde gå fel fel typ.

Veckans misslyckande:
  • kapade ut en för liten plåtbit
  • Skar mig på alla plåtbitar ajg kunde hitta, trots bärande av handskar
  • bockade (böjde) upp kanterna fel (på lärares inrådan) så att biten blev för lång + att materialtet var så hårt så man får ta i så man nästan döör
  • bockade i cnc och fick slå till baka den 3 mm tjocka plåten för att maskinen bockade för långt
  • tappade min systers guldploppsörhängen när jag gasskärde, hittade ett örhänge och två pluppar
  • Borrade i en för liten borrmaskin så jag fick byta. Min bit var för stoor helt enkelt
  • Fäste plåtstycket fel i fräsen
  • Ramlada halvt baklänges och slog i handen när jag skulle dra åt fräsverktyget
  • När jag väl skulle börja fräsa tog jag för mycket material på en gång i för låg ahstighet på automatisk matning. Det resulterade i att avbrutet verktyg, verktygetstjocklek var lite tjockare än ett dörrhandtag i massiv metall. Illa :P
Men efter sista episoden sa min lärare; "Men det är ju så ni lär er, genom att göra fel och testa. Det är så vi jobabr här på skolan." inte för att jag vet varför men då kändes det bättre.

Efter avslutet på dagen med rektorn bytte jag om på 5 minuter (max) och cykla till musikskolan för att trudelutta lite flöjt.
Väl där fanns ingen lärare, men ahn dök upp. Grejen emd mitt flöjt spelande är att det går bra hemma. Men när ajg kommer till lektionen, då gör det inte att spela längre och jag känner mig allmänt värdelös. Men, men man måste väl jobba med det amn är dålig på, inte sant? Så det är nog abra att bita ihop, stampa takten och spela rena toner.

Precis när spelningen min var slut ringer telefonen, det är från ny generation. Efter som jag bara har halva jackan på mig och saknar halsduk så ber jag henne ringa upp när jag gått ut. När jag har kommit ut och är på väg in i affären för att köpa min kvällsmat ringer hon.

Vi pratar med varandra och jag köper en grej som jag skulle ha. När jag precis lämnat kasssan, har lagt på luren och kollar vad jag har köpt inser jag att jag ahr glömt köpa mat och mellanmål. Så in i affären igen, hitta matlåda, frukt och en grönsak till maten. framme i kassan igen, skäms och mummlar något om att det inte är lätt att komma ihåg allt när man pratar i telefon.

Äter men banan snabbare än vad som är nyttigt och drar till Aktiv och tränar. Spinning för första gången idag :)

Sen drar jag till kyrkan, inser att det är pensionärsmiddag där och smyger så tyst jag kan in till cafét och värmer min inköpta kvällsmat. Kollar på klockan en halvtimme till planeringsmötet jag ska på för skolmusikkårens italien resa i sommar. Äter min mat ganska snabbt dricker nån form av äcklig kolsyrad dricka till och cyklar till mötet.

Jag kom dit 18.55 vi pratar lite. Får reda på att en representant slutar jobba kvart över. Men efter ett tag dyker hon och kassören upp. Mötet kan börja, bara än si så där 20-25 minuter sent. Vi disskuterar allt från spelningar, kaklotterier och italien resa. Mitt i allt ihop ringer min mobil. Det är mamma.

Hon har upptäckt att jag inte är hemma och undrar vart jag är. Pappa har upptäckt samma sak och ingen av dem kommer ihåg att jag skulle åka på möte ikväll, och då prata ajg ändp med pappa i morse. Det var han  som bestämde hur jag skulle göra med mat. Jag säger bara det föräldrar... men det är tur att de finns ;)

Till mamma sa jag att mötet skulle sluta nio och då trodde jag att jag hade överdrivit, jag lämnade musikskolan lite före tio och hemkom till Älgvägen runt tjugo över. Möten, möten, möten de blir alltid längre än man tror..

Jag säger bara det vilken dag  och de vanliga aktiviteterna har inte äns börjat än! ujuuj, men man är bara ung en gång i livet så varför inte bränna ut sig när man har chansen?

Ha en bra morgondag!

Dagens kommentar

Johanna har lämnat en halväten kaka på rummet till sitt försvar säger hon;

"jag kunde ju inte äta med mat i munnen"

Fast egentligen pratade hon, inte käka ;)

Skolstart

Det här är helt sjuukt jag lovar. Men två dagar innan nyårsafton började jag längta till skolan är inte det lite sjukt så säg?!

Idag började iaf skolan och vi fick nya arbetsgrupper, ajg hamnade i en bra grupp tror jag..
Men jag fick paniik ändå.. Hela dagen var jag ettt stort förvirrat kaos.. jag blir nästan alltid så när vi startar nya projekt och jag inte fattar.. Stackars mina klasskompisar.. Men förhoppningsvis går det bättre imorgon.. du har vi iaf idrott så blir jag av med lite dålig energi.. :p

Men resten av lovet har varit jättebra (det är en anledning till att jag inte skrivit) jag har haft för kul helt enkelt för att hinna. :p

När man har tid att skriva blogg händer det inget roligt och när det finns nått att skriva hinner man inte.
Men men thats life I guess.

Detta är vad som hände jullovets sista dag

Eftersom jag har haft för roligt för att hinna skriva i min blogg kopierar jag min systers upplevelse av gårdagen.

klockan tolv sov jag. men när syster yster iväg skulle gå, jag kom på. Att med jag skulle, fast det fick bli en snabb frulle.
iväg det bar, till frida som e så rar. Vi gick å vi gick och sedan vi fick, möte med lite folk, de hade dragit ifrån fridas holk.
för att på netto handla och på babylon likaså, och då hängde vi såklart på.
till babylon vi gick för att fixa lite deg, men pizzabagaren var lite seg.
han gav oss inte åtta utan bara två, och fast han snacka på,
så förstod vi inget, men vi fick nöja oss emd det lilla tinget.
Vi bad manne att gå in och pröva sin lycka, undra vad bagaren tycka?
han fick betala dubbelt så mycket och fick bara två, vad skulle vi göra då?

Till Etna jallajalla josefina vi sprang, och där det sa pang
eller aou vi fick iallafall våran efterlängtade deg, och sen var jag inte mera seg.

vi gick till frida och pizzabaka, dock blev det ingen kladdkaka

men roligt vi hade och turnerade och så, och mitt lag kom efter nummer två.

mycket skratt och mycket stoj, vi har haft det skoj.

en bra dag men den sista på lovet, sen är det dags att komma tillbaka till skrovet.

skolan väntar, fast jag inte längtar.

Hoppas du haft ett lika roligt lov som jag, för då ahr du haft det bra ;)

Nyårsfesten

För typ x antal dagar sen var det nyår, vilket innebär nyårsfest. Jag fick bilderna från festen igår därför kommer inlägget såhär många dar efter nyår.

Nyårsafton:

11.00
Gick upp tidigt och drog ner till kyrkan för att duka och göra nyårsfint. Kvällen innan när jag ahde legat och funderat fick jag en idé till dukningen, vi skulle ha ståltråd på borden. Frida hade också tänkt hon tyckte vi skulle köra på aluminiumfolie. Så vi kombinera idéerna. Jag, Jacob och Joel snurrade därför ståltråd runt papprör som jag sedan drog på pärlor på. (Nu tjänar ståltråden som modernkonst i en glasvas på mitt rum, det var föör jobbigt att trassla ut det.) vi placerade även ut små paket på varje plats.

Sen förberedde vi även lite tekniskt inför dansmattorna, guitar hero och sing star som skulle dyka upp till kvällen.

19.00
Festen kan börja! Vi bärjade med välkomstbål och saltapinnar så att alla skulle kunna droppa in och hitta nån form av feststämmning. Folk droppade som sagt in Alex oxh Christoffer kom lagom till pajen och Tobbe och Moa kom efter pajen.

När alla satt sig på sin stol sa Frida och Elina att det satt en lapp under stolen, och vips så var alla nere på golvet och kröp. På dem här lapparna stod det olika uppdrag man skulle utföra underkvällen. Någon skulle berätta hur ens mormors morsmors mor hade omkommit och om sorgen och saknaden, någon skulle måla av allas händer, en skulle berätta en rolig historia på spanska m.m. Mitt uppdrag var att byta ut alla i mot o. Det uppdraget bytte jag snabbt bort, istället skulle jag hålla en i en lek. Efter det lekte vi vanliga visklöeken, men vi avr för bra så det blev inget kul. Så vi lekte charadviskleken istället.

Som synes blev det roligare:
Eva visar frö sandra. Jag tror det var nått istil med "Dödgrävare hoppar hoppstylta i en korvkisk"
När sista personen (jag) skulle gissa blev det "städtant dör och hoppar till solen"

Man kan ju undra vad det är johan försöker illustrera egentligen..

Det sysslade vi med fram till tolvsalget då vi drog till mäseln och kolla på fyrverkerier.
Men vi gjorde ju annat också, typ dansmatta, guitar hero

sing star

och fotbollsspel

och en hel del annat.

Vid halv två någon gång avslutade vi kvällen med en mysig andakt.
Det var min nyårsafton, hur var din?