En hemsk vecka

Egentligen har det här vart en bra vecka såhär långt. Så rubriken var väl lite å ta i.
Men det finns minst en hemsk sak, det är förintelsen. Jag vet att den ägde rum för 50-60 år sen men det är hemskt ändå. Jag har jobbat med det i skolan nu. mellan 8-14 sitter och och läser om förintelsen och massa hemska historier och ögonvittnes skildringar. Det gör att jag konstant har en klump i halsen. Hur kunde människor göra så mot varandra?

Judar på resa mot döden...

Men det hemskaste är att det kan hända igen.

Jag läste en andakt baserad på en undersökning i USA  där man hade använt smarta medecinstudenter i ett experiment. Till studenterna sa man att experimentet gick ut på att se hur mycket el genom kroppen en människa kunde tåla och hur man lindrade smärtan. De hade fixat en frivillig tidigare och tog in studenterna en och en. De flesta höll på så länge att offret kved av smärta och skrek om nåd. Flera fortsatte ända tills offret svimmade.

Efteråt frågade man studenterna hur de hade kunnat göra något så hemskt och man skyllde ifrån sig.

Precis så var det under förintelsen. och i det här experimentet snackar vi om smarta medecinstudenter.
Jag blir riktigt hemskt, äckligt mörkrädd.
Snälla nån ta min hand och säg att inget sånt kommer att hända igen.

Kommentarer
Postat av: Alex

Det kommer inte hända igen. Även om människor alltid skyller ifrån sig på det sättet så är omvärlden inte så dum att den låter sådant hända igen.

2008-01-30 @ 19:31:24
Postat av: Anonym

det viktiga är nog att vi läser om det och inte glömmer... det är ju det vi kan göra

anyway...
träna är ju kul. då känner man att man gjort någe bra ju ;)
OCH vi kommer träna en gång till i veckan, vrannan vecka på måndagar mellan 19.30 och 20.30... börjar vecka 7... :)
dessutom har hanna lagt upp en plan för hela våren. asså helt fullspeckat! kära nån! vi måste vara såååå efftktiva!
kram
hälsa morsan din! ;)

2008-01-31 @ 11:57:57
Postat av: Anonym

hahha ja glömde skriva att det var ja som skerev...
humm... du kan aldrig gissa?!
oh, yä!
käka nuuuu...

2008-01-31 @ 11:58:56
Postat av: Emelie

hahaha yes I know.. brukar jag inte öran och igår hade jag lång tråkigt... men fatta jag hade alla rätt..=D

2008-01-31 @ 19:48:31
URL: http://forvirradeflickan.blogg.se
Postat av: Emelie

Jepps nu vet jag..=P jag tar Matte C och Hoppar över NkB

2008-01-31 @ 19:49:37
URL: http://forvirradeflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0