Min bunker

Vi håller på att jobba med mänskliga rättigheter i plugget just nu. Min grupp är speciellt inriktade på minoriteter typ samer och språk som meänkieli och sånt. För att få igång våra små hjärnor så skulle vi köra nån fördomsövning.

Det hade precis utbrutit ett tredje världskrig och vi var i en bunker. Utanför stod tolv personer som ville in men alla kunde inte få plats. Vi fick i uppdrag att rangordna ordningen dem skulle komma in i.

De olika personerna hade olika bra och dåliga egenskaper, utseenden, handikapp nån var hosexuell, rullstolsbunden, rasist osv. Först fick vi rangordna själva sen disskutera i gruppen och sen i hela klassen.

När vi skulle diskutera gick det vilt till. Alla hade massa åsikter om allting, särskilt en tjej. Det var lite synd om henne när nästan alla argumentera emot henne. Men det var inte det jag skulle komma till utan efter ett tag när de hållt på ett tag och läraren hade sagt minst två gånger "att ni inte får gå till person angrepp mot varandra". Så hade jag kommit på en grej jag skulle säga. Det var i sammband när vi prata om hur tidigt i kön en 80-årig tant skulle stå.
 
image26


Tjejen tyckte deffenitivt att 80 åringen skulle med som andra person. Men då drog jag min grej som gick ut på att eftersom det var en krissituation så får man bortse från folks sexuellaläggning, hudfärg och rasistiska åsikter. Istället ska man kolla på ålder och yrkeskunskaper. Jag talade även om att medelåldern för människor ligger på 72 (för män) vilket betyder att de flesta inte blir 80 och att det därför skulle vara mindre bra att högprioritera henne.

Under detta uttalande var det väldigt tyst och efteråt så drog någon igång en applåd. Kändes jättebra. That made my day :) haha

Det jobbiga är att jag kan ha gjort mig osams med den här tjejen eftersom jag fick mer uppmärksamhet då, Men det hoppas jag verkligen inte.. :s

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Hahaha, vilken läskig övning, kan ju skapa värsta splittringen i klassen ju! Vem är hon?

2008-01-15 @ 20:51:23
URL: http://bloggis.se/madeleinekickass
Postat av: johanna

Jo, fast den var rätt nyttig och rolig också.. Fast det här är ju ändå curtan alla är som en stor kladdig familj :P Jag tänker inte säga vem det är. ångrar typ att jag skrev "hon" över huvudtaget.. Men men.. Du kanske märker det nrä du börjar hos oss :D

2008-01-17 @ 21:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0